20. lokakuuta 2010

Minun kasvini ja missä ne oikein kasvavat

Huonekasveja minulta löytyy tällä hetkellä noin 60. Kasveja löytyy todella monesta suvusta ja moni onkin suoraan sanottuna sellainen, joka minua ei varsinaisesti innosta, mutta en raaski heittää poiskaan. Olen ajatellut harrastukseni edetessä keräillä laajemmin tiettyjä sukuja /lajeja, jotka minua kiinnostavat ja ehkäpä karsia pois niitä, jotka eivät innosta niin paljon (kaikki kasvithan ovat mielenkiintosia omalla tavallaan, mutta kaikkea ei voi kerätä valitettavasti). Tällä hetkellä olen kuitenkin vielä siinä vaiheessa, että vähän kokeilen kaikkea, ja katson minkä kanssa onnistun ja minkä kanssa en.

Myöhemmin erittelen tarkemmin kiinnostuksen kohteitani, mutta tässä yhteydessä muutama yleinen sana mieltymyksistäni: Viherkasvit, joiden kukilla ei ole koristearvoa tai jotka todennäköisesti eivät huoneoloissa kuki, eivät eriyisemmin ole lemppareitani (poikkeuksia toki löytyy, esim. reunustraakkipuu Dracaena marginata tai siroliuska-aralia schefflera arboricola - molemmat vanhoja kasvejani). Olen aina rakastanut juuri kasvien kukkia, ja huonekasvejakin olen rakkaudella hoivannut aina juuri kukkien toivossa. Haluan myös aina tuntea kasvini nimi-ja löytöhistorian, luontaiset kasvupaikat ja oikeastaan kaikki mahdolliset yksityiskohdat, joten sekahybridikasvimix - kasvit eivät ole minun juttuni lainkaan. Vaativuuttakin saa kasvin hoidossa olla ja harvinaiset ja eksoottiset kasvit ovat tietenkin mielenkiintosia varsinkin jos onnistumisia tulee, mutta toisaalta tuiki tavalliset ja helpot ruukkukasvit ovat monesti parhaita. En voisi esimerkiksi kuvitella keittiötäni ilman santtujani (Saintpaulia ionantha), noita ihania maailman kaikista yleisimpiä huonekasveja.

Valitettavasti ainakaan toistaiseksi minulla ei ole isoa puulämmitteistä puutaloa jossa olisi kulmaikkunoita, leveitä ikkunalautoja ja viherhuone (haave nro 1) vaan kasvien käytössä on keskuslämmitteinen (lue todella kuuma) asunto, kolme itäistä ja kaksi läntistä vedotonta ikkunaa ja kesäisin pieni piha. Ei siis kaikkein huonoimmat olot laisinkaan, koska valoa on ihan kivasti ja paahteelta suojaavat mukavasti varjostavat puut, mutta talvilevon järjestäminen kasveilleni on todella todella haastavaa. Viileän lepokauden tarvitsevat kasvit on jätettävä toisille kasvattajille ja sekös minua niin suuresti harmittaa (varsinkin kun niin monet toivelistani kasvit juuri tuon viileän lepokauden tarvitsisvat).

Tuon keskuslämmityksen suurin ongelmahan on liian kuiva huoneilma. Pyrin kompensoimaan asiaa ahkeralla sumuttelulla. Joitkut kasvit myös käyvät säännöllisesti suihkussa ja olempa myös vienyt tietyt siirtelyä kestävät kasvit saunassa käynnin jälkeen kosteaan pesuhuoneeseen. Ilmankostutinta en ainakaan tositaiseksi ole hankkinut. Kasvikirjat tarjoavat usein ratkaisuksi vedellä täytettyjä kulhoja kasvien läheisyydessä mutta hieman epäilen tämän menetelmän toimivuutta - ja tilaakin se vie paljon. Mielummin suihkuttelen lehtien alapintoja. Muutamat kasvini olen ruukkuineen upottanut kosteaan turpeeseen ja joillain on rahkasammalpeite auttamassa kosteutuksessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti